Mestia denince akla gelen şey elbetteki 25 metre uzunluğundaki kule evler. Belki de bu evler olmasa, biz gezenler için orayı cazip kılacak fazla şey olmayacaktı. Öncelikle Mestia hakkında bazı nesnel bilgiler verip bölgeyi tanıdıktan sonra neler yapılır onlara bakalım.

Mestia aslında Svaneti olarak bilinen tarihi bölgenin merkezi konumunda. Bölgedeki herhangi bir Svan köyüne gitmek için en makul durak burası. Deniz seviyesinden 1500 metre yüksekte olan köyün, diğer yerleşim birimlerine nazaran daha soğuk olduğunu belirtmem lazım. Giderken bunu göz önünde bulundurup kıyafet seçimini ona göre yapmak yerinde olacaktır.

Sıradan Bir Mestia Sokağı ve Kule Evler

Mestia Kule Evleri ve Tarihi

Gürcistan’ın daha çok kuzeybatısında yerleşim gösteren Svan’lar, küçük bir etnik gruptur. Yaptıkları bu evlerin amacı, tarihsel döngüde daimi olarak gördüğümüz üzere korunmak içindir. Savaşlardan, düşmanlardan ve kısmi olarak da hastalıklardan korunmak amacıyla, her yanının eni 5 metre olan kare tabanlı ve 20 – 25 metrelik bu evleri inşa etmişler.

25 Metrelik Kule Evler

İlk kulelerin tarihi 800’lü yıllara dayanırken, en yenilerinin tarihi 1800’lü yıllar. Günümüzde bu kulelerin en çok örneğini Mestia ve Ushguli köylerinde bulmak mümkün.

Buraya gelme planım, daha önce kaldığım hosteldeki İtalyan Simeone, oraya giden küçük uçaklar var, dediğinde belli olmuştu bile. O bana bu bilgiyi verdikten 20 dakika kadar sonra biletimi rezerve etmiştim. Bu ilginç ve güzel deneyim için Vanilla Sky yazıma bakabilirsiniz. Biz Albee’yle beraber buraya geldiğimizde saat 20:30 civarındaydı. İnternete bağlanarak 15 Lari fiyatı olan bir hostelden yer ayırtıp yerleştik. Hostel oldukça güzeldi ama en güzel yanı akşam yemeğiydi. Aşağı yukarı 6 farklı yiyecekten oluşan akşam yemeği için 10 Lari vermiştik. Bu kadar yemeği başka yerde bu fiyata yeme imkanı yok. O yüzden sizlere de Manoni’s Guesthouse’u tavsiye edebilirim.

Yöresel Yemek Kubdari:

Sabah uyandık ve daha önce yolda tanıştığımız insanlardan aldığımız önerilere istinaden Kubdari yemeye gittik. Ana cadde üzerinde bulunan Sunseti isimli restaurantta 6 Lari karşılığında birer kubdari yedik. Bir tanesi bir kişi için yeterli.

Gürcistan’da Dinamit Patlatmak:

Yemekten sonra internette gördüğümüz Chalaadi Buzuluna yürümeye karar verdik. Buzula giden patika yolun başlangıcına kadar otostopla gitmeye karar verdik ve o doğrultuda yürümeye başladık.

İlk çektiğimiz otostoptaki adamla tanışırken, İstanbulluyum deyince çantamdaki bayrağı elime alarak sallamaya başladım. Aklımda da malum olan as bayrakları şarkısı çalışıyordu. Patika yolun başlangıcının olduğu noktada inşaat çalışması var ve orada büyük oranda Türkler çalışıyor. Abi de onlardan birisiydi. Gideceğimiz noktaya geldiğimizde arabadan inip yürümeye başladık, fakat başka bir Türk, dinamit patlatacağız siz biraz bekleyin, dedi.

Dinamiti Patlatmadan Birkaç Saniye Öncesi 🙂

Onlar hazırlıkları yaparken içime kurt düşmüştü. Adama gidip, abi dinamiti ben patlatsam olur mu, diye sordum. Biraz düşününce olur dedi. Tüm hazırlıkları yaptılar, önlemleri aldılar, ambulans geldi derken patlat dediler bana. Elimdeki aletin kolunu önce biraz tur çevirip sonra düğmeye bastım, yaklaşık 7-8 saniyeden sonra büyük bir sesle dinamit patladı.

Chalaadi Buzulu:

Bu değişik tecrübeden sonra patika yola girip dere yatağı boyunca yoldaki turuncu-beyaz işaretleri izleyerek buzula ulaştık. Etraf karlıydı ama buzul tam olarak oluşmamıştı. Orada biraz dinlendik, doğanın tadını çıkarttık ve geri döndük.

İkinci günün sabahı olduğunda planımız Ushguli köyüne gitmekti. Japon bir arkadaş daha önceki akşam köye gelerek bize dahil olmuştu. Sabah kalktığımızda çok şiddetli yağmur olduğu için 2 saat kadar azalmasını bekleyip daha sonra Ushguli ayrımına gittik. Bulunduğumuz yerden köy 45 km ama yol oldukça bozuk ve hava şartları dolayısıyla giden araç yok. Yoğun yağmur ve zaman zaman da karla karışık yağmur altında 1,5 saat otostop çektik ama giden birilerini bulamadık. Biz de Mestia’yı gezmeye karar verdik. İnternetten bulduğumuz bir kule kafeye giderek hem bir şeyler yiyip hem de kulenin içini görmeyi hedefledik. Ama yarım saatlik yürüyüşten sonra varınca gördük ki mekan kapalı.

Mestia sokaklarında dolaşarak tekrar aşağı doğru indik. Gördüğümüz kulelerin birisinin çatısında bir adam vardı. Daha sonra onu yolda görünce sordum ve 2 lari karşılığında kulenin tepesine çıkıldığını öğrendim. Yol üzerinde başka bir kafede ısınıp doyduktan sonra tekrar aynı noktaya gidip otostop çektik ama nafileydi. Tüm günü gitmeye çalışarak harcayıp gidemedik.

Sonraki gün de aynı şekilde sabah kalkıp 1 saat 45 dakika otostop çektik ama yine gidemedik. Gitmeyi çok istiyorduk, taksiye sorduk 200 lari fiyat verdiler. Öyle olunca da Ushguli sevdasından vazgeçtik. Başka bir bahara bıraktık ve Kutaisi yolunu tuttuk.

Otostop Çekmeyi ve Twerk Yapmayı Öğrettiğim, Hatta Bağımlı Hale Gelen Asyalı Dostlarım 🙂

Ayrıca benim yapmadığım ama yapma şansınızın olduğu diğer etkinlikleri de aşağıda sıralayayım. Sizler ilgilendiklerinizi gerçekleştirirsiniz.

Mestia Gezilecek Yerler:

En büyük önerim Ushguli’ye yürümek. Normalde çok meşhur bir yürüyüş rotası. Genelde gezginler 3 günlük bir plan dahilinde yürüyorlar. Biz hava şartları çok kötü olduğu için tercih etmedik.

Ushba dağına yürüyüş gerçekleştirebilirsiniz. Ben gitmediğim için tam olarak fikir beyan edemeyeceğim. Fakat tanıştığım bir İngiliz gerçekleştirdiğini söylemişti ve doğa anlamında oldukça beğendiğini ifade etti.

Koruldi gölüne yürüyebilirsiniz. Mestia’dan 2 saatlik bir yürüyüşle göle ulaşabiliyorsunuz. Biz gitmeyi planlamıştık ama çok uzun süreler yolda otostop çekip soğuğa maruz kalınca, sağlığımız açısından gitmekten vazgeçtik.

Faydalı Bilgiler:

• Hostel veya otel konusunda hiç kaygınız olmasın, fazla fazla var. Fiyatlar 10 lariden başlıyor.
  • Yemek yiyebileceğiniz yine onlarca kafe var. Biz 3 farklı yerde yemek yedik, her birinde lezzetler farklı farklıydı. Ama hiçbir yerde, bu yenmez, diyecek bir şeyle karşılaşmadık.
  • Tiflis ve Kutaisi’den otobüslerle ulaşım mümkün. Otobüsün kalktığını tam lokasyonu bilmiyorum fakat fiyatı Tiflis’ten 40-45 lari aralığında.
  • Para bozdurabileceğiniz bir banka var ama kuru biraz kötüydü. Gitmeden değişim yapmakta fayda var.